Overslaan en naar de inhoud gaan

Monitoring van het rendement van je installatie

Monitoring van het rendement van je installatie

 

De monitoring van je productie is afhankelijk van het type omvormer. Als je een met het internet verbonden omvormer van het merk GoodWe of SolarEdge hebt, configureren onze projectcoördinatoren de applicatie voor monitoring op afstand zodra de omvormer is geïnstalleerd.

Je ontvangt een e-mail met de logingegevens en de volgende stappen. Dankzij de monitoring kun je jouw installatie op de voet volgen.

 

Monitoring SolarEdge

Na installatie van je zonnepanelen worden de productiegegevens doorgestuurd naar het monitoringportaal. Je ontvangt automatisch een e-mail wanneer je installatie online kan worden gemonitord.

In de e-mail word je uitgenodigd om je account te activeren. Nadat je de gevraagde gegevens en een persoonlijk wachtwoord hebt ingevoerd, word je doorverwezen naar het monitoringportaal.

 

SolarEdge-omvormers: SetApp SolarEdge

Als een omvormer geen display heeft, is de configuratie-interface (SetApp) alleen toegankelijk voor technici. Om veiligheidsredenen die eigen zijn aan de fabrikant, is deze applicatie niet toegankelijk voor particulieren.

Als je installatie is uitgerust met optimizers, kun je de SolarEdge Monitoring-applicatie gebruiken om je productie te monitoren. Je vindt de applicatie voor installatie op je smartphone via de volgende links:

 

SolarEdge Monitoring-applicatie: welke gegevens kan ik raadplegen?

De applicatie geeft in één oogopslag een overzicht van de prestaties van het systeem.

De huidige en vroegere metingen zijn beschikbaar:

  • Huidig vermogen van het systeem
  • Energie – vandaag, vorige maand, over de hele levensduur.
  • Grafische voorstelling van dagelijkse energie, wekelijkse en jaarlijkse energieproductie

Weersvoorspellingen:

Het huidige weer en de weersvoorspellingen worden weergegeven en op basis daarvan kunnen de prestaties van het systeem worden geëvalueerd.

Weergave van de installatie:

De applicatie geeft de fysieke inrichting van het systeem weer.

Lijst van sites:

Een volledige lijst van al je productiesites, met gedetailleerde gegevens voor elke site.

Gebruikersvoorkeuren:

Configureer de eenheden van het systeem of wijzig de taal in de interface van de app.

Indien nodig en op verzoek van de klant kan WinWatt ook een handleiding leveren om de monitoringinterface te herconfigureren.

 

Hoe kan ik zien of mijn systeem werkt? Wanneer werkt het niet?

Elke omvormer geeft zijn bedrijfsstatus aan door middel van led-kleurcodes.

Als je dankzij de SolarEdge Monitoring-applicatie een onregelmatigheid opmerkt, kan dit verschillende redenen hebben:

  • Schaduw op de module (donkerblauw)
  • Er is mogelijk een optimizer defect (zwart)

Monitor de productie gedurende een week en maak elke dag een screenshot. Stuur een e-mail naar de helpdesk en voeg er de screenshots bij. Winwatt neemt op zijn beurt contact op met SolarEdge en doet het nodige om de installatie op optimale wijze te herconfigureren.

 

Een koppeling tot stand brengen (pairing)

Houd de 'ON / OFF / P'-schakelaar gedurende minstens 5 seconden in de stand P. Zodra de drie leds tegelijk knipperen, mag je de schakelaar loslaten. Het koppelingsproces is begonnen. Het duurt gemiddeld ongeveer drie minuten. De koppeling moet tot stand worden gebracht als het buiten licht is.

 

Kleurcode van de omvormer in de applicatie

 Je kunt de status van de omvormer controleren in de applicatie:

  • Groen: actie is voltooid: Reset of Pairing gelukt.
  • Oranje: actie is aan de gang
  • Rood: actie is mislukt
  • Zwart: geen internetverbinding

 

GoodWe-omvormers

Als je een GoodWe-omvormer hebt, zorgt Winwatt voor de online registratie. Zodra dit is gebeurd, ontvang je een e-mail met de logingegevens.

Hiermee kun je de productie van de installatie monitoren.

Je vindt de applicatie voor installatie op je smartphone via de volgende links:

Indien nodig en op verzoek van de klant kan WinWatt ook een handleiding leveren om de monitoringinterface te herconfigureren.

 

Wijzigingen met betrekking tot de internetverbinding

Als de internetverbinding verbroken is, is het mogelijk dat je omvormer niet meer goed werkt. De internetverbinding van de omvormer kan onderbroken worden door:

  • een verandering van internetprovider
  • de installatie van een nieuwe router
  • een wijziging van het wachtwoord voor het wifinetwerk
  • een verandering van IP-adres(sen)
  • een verlies van synchronisatie tussen de netwerkuitbreiders (Devolo)

Voor meer acties betreffende dit onderwerp, kun je terecht in de rubriek 'SolarEdge-omvormers: SetApp SolarEdge'.