Overslaan en naar de inhoud gaan

Verhoging of verlaging van mijn voorschotbedrag

Verhoging of verlaging van mijn voorschotbedrag 

 

Doorgaans blijft je voorschotbedrag gelijk, maar er zijn enkele uitzonderingen.

 

Je verbruik op je voorschotfactuur is gewijzigd na je afrekening

 

Na je afrekening herberekenen we je voorschotbedrag op basis van je werkelijke verbruik. Door je voorschot af te stemmen op je werkelijke verbruik proberen we te zorgen dat het bedrag van je volgende afrekening zo dicht mogelijk bij nul ligt.

Opgelet! Je meteropname is hierbij cruciaal. Vergeet je meterstanden dus niet door te geven, anders worden ze geschat door je netbeheerder. Je afrekening gebeurt dan op basis van die schatting in plaats van je werkelijke verbruik. Aarzel niet om ons je juiste meterstanden door te geven, zodat we dit kunnen laten rechtzetten bij je netbeheerder. Na correctie van je afrekening worden je voorschotten automatisch aangepast.

 

Je voorschotbedrag is gewijzigd na je contractverlenging 

 

Bij een contractverlenging worden de tarieven bijgewerkt. Ze worden aangepast volgens het tarief dat je hebt gekozen na contact met onze klantendienst of op basis van het tarief dat je hebt gekozen na contact met onze klantendienst of op basis van het tarief na de stilzwijgende verlenging, die twee maanden voordien wordt aangekondigd op je factuur.

Je contractverlenging kan dus leiden tot een verlaging of verhoging van je voorschotten (door een bijwerking van de tarieven), ook al is je verbruik niet veranderd. In dat geval raden we ja af om je voorschotbedrag te verlagen. Anders moet je het jaar nadien misschien een hoge afrekening betalen.

Als je je voorschotbedrag toch wilt wijzigen, kun je dat doen via je klantenzone op my.lampiris of via onze contactpagina.

 

Aanmanings- of ingebrekestellingskosten

 

Als je een aanmaning of ingebrekestelling hebt gekregen omdat je een factuur niet (of te laat) hebt betaald, dan worden de kosten hiervoor toegevoegd aan je volgende factuur. Deze bedragen € 7.50 voor een herinnering en € 15 voor een aanmaning. Dat is de reden dat je uitzonderlijk een hogere voorschotfactuur krijgt dan de maand voordien.

 

Kosten voor het openen van een meter

 

Sommige netbeheerders rekenen hun klanten geen directe kosten aan voor het openen van de meter. In dat geval is de leverancier verplicht deze kosten in rekening te brengen via één van je voorschotfacturen.
 

Sociaal tarief

 

De leverancier krijgt het attest voor het sociaal tarief niet noodzakelijk bij het begin van het jaar. Bij ontvangst van het attest (en b ij gebrek aan een geldig attest) wordt je voorschotbedrag aangepast.  

 

Korting

 

Als we je een korting aanbieden, wordt deze afgetrokken van je volgende voorschotfactuur.

Na de aanbieding zal je voorschotbedrag wellicht weer stijgen.

 

Je eerste voorschot was niet voor een volle maand

 

Als je niet op de eerste van de maand klant geworden bent, dan wordt je eerste voorschot berekend op basis van het aantal resterende dagen in die maand. Aangezien je de maand nadien een voorschot betaalt voor een volle maand, zal het bedrag stijgen.

 

Het bedrag is gewijzigd door een aanpassing van de netbeheerderskosten en/of belastingen
 

Op de belangrijkste facturatiemomenten (afrekening, contractverlenging,...) werken we de netbeheerderskosten en belastingen bij. Hierdoor kan je voorschotbedrag stijgen of dalen.