Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe wordt mijn verbruik berekend?

Hoe wordt mijn verbruik berekend? 

 

Op je voorschotfactuur of afrekening vind je allerlei gegevens over je energieverbruik.

 

Eerste voorschot na verandering van leverancier

Bij je inschrijving kun je je gewenste of werkelijke jaarlijkse verbruik aangeven.

De netbeheerder baseert zich voor je jaarlijkse verbruik op je vorige afrekeningen en dus op je werkelijke verbruik. De leverancier is verplicht om deze schatting van je verbruik door de netbeheerder te gebruiken.

Let op: als je je meterstanden niet hebt doorgegeven aan je netbeheerder op het moment dat je van leverancier bent veranderd, zal je eindafrekening bij je vorige leverancier niet correct zijn. Het werkelijke verbruik zal dus niet bekend zijn.

Natuurlijk kunnen wij je netbeheerder vragen om een correctie uit te voeren als je ons achteraf de juiste meterstanden bezorgt, samen met de datum van de meteropname. Je voorschotten worden dan ook automatisch aangepast.

 

Eerste voorschot na het betrekken van een nieuwe woning

Wanneer je verhuist naar een woning die voordien ook was bewoond, neem je een bestaand leveringspunt over. De netbeheerder maakt een schatting op basis van een gewogen gemiddelde van het verbruik de voorbije drie jaar.

Je kunt je verbruik echter aanpassen via my.lampiris.be of door contact op te nemen met onze klantendienst via e-mail of telefoon.

Let op: als jij of de vorige bewoner bij de verhuizing geen meterstanden hebben doorgegeven aan je netbeheerder, zal je netbeheerder een schatting doen.

Natuurlijk kunnen wij je netbeheerder vragen om een correctie uit te voeren als je ons achteraf de juiste meterstanden bezorgt, samen met de datum van de meteropname. Je voorschotten worden dan ook automatisch aangepast.

 

Wijziging voorschot na afrekening

Na de meteropname ontvang je een afrekening met je jaarlijkse verbruik. Op basis hiervan worden je maandelijkse voorschotten opnieuw berekend. Het is immers de bedoeling dat het bedrag op de jaarlijkse afrekening zo dicht mogelijk bij nul ligt.

Hier speelt de meteropname dus een cruciale rol! Als je je meterstanden niet doorgeeft, worden ze geschat door je distributienetbeheerder (DNB) zonder dat deze zich ontfermt over je afrekening of verbruik.

Natuurlijk kunnen wij je netbeheerder vragen om een correctie uit te voeren als je ons achteraf de juiste meterstanden bezorgt, samen met de datum van de meteropname. Je voorschotten worden dan ook automatisch aangepast.