Overslaan en naar de inhoud gaan

Welke soorten meteropnames bestaan er?

Welke soorten meteropnames bestaan er?

 

Als particulier moeten je meterstanden één keer per jaar worden opgenomen op een vast tijdstip dat door je netbeheerder is bepaald. Je kunt je meterstanden via verschillende kanalen doorgeven, maar de netbeheerder wil om de twee jaar je meterstanden zien.

Jaarlijkse meteropname

Je meterstanden moeten één keer per jaar worden opgenomen door je netbeheerder, zodat je leverancier een afrekening kan opmaken op basis van je jaarlijkse verbruik.
Hiervoor stuurt de netbeheerder je een opnamekaart op het moment van de jaarlijkse meteropname (dat moment wordt door de netbeheerder bepaald op basis van je adres).
Zodra je je meterstanden hebt opgenomen, hang je de opnamekaart voor je raam (zodat deze zichtbaar is voor de medewerker van de netbeheerder - enkel in Wallonië). Je kunt de kaart bovendien opsturen of je meterstanden telefonisch of via de website doorgeven aan de netbeheerder. 
Daarnaast kun je er ook voor zorgen dat je thuis bent wanneer de medewerker langskomt, zodat je hem toegang kunt geven tot je meter om de meteropname uit te voeren.  Normaal moet je meter om de twee jaar worden opgenomen.
Als je je meterstanden niet doorgeeft, gebeurt je jaarlijkse afrekening op basis van een schatting door je netbeheerder.
In Vlaanderen is het mogelijk dat de netbeheerder je verbruik te hoog inschat als je al meer dan twee jaar geen meterstanden hebt doorgegeven of de netbeheerder geen toegang hebt gegeven tot je meter. Voor een juistere berekening van je werkelijke verbruik moet je dan contact opnemen met je netbeheerder, zodat die iemand kan sturen om je meterstanden op te nemen.
Sommige meters worden elke maand opgenomen, of zelfs om het kwartier. Het gaat dan om meters die worden gebruikt door professionals met een hoger verbruik.

Uitzonderlijke meteropname

Je kunt aan je leverancier vragen om los van de jaarlijkse meteropname een regularisatie uit te voeren. In dat geval vraagt je leverancier je netbeheerder om een ‘tussentijdse’ meteropname te doen. Daarbij moeten wel enkele regels in acht genomen worden:
•    Er moet minstens één maand tijd zitten tussen de tussentijdse en de jaarlijkse meteropname (zowel ervoor als erna).
•    Je mag niet beschikken over zonnepanelen.
•    Je moet de meterstanden en de datum van de opname meedelen aan je leverancier.
•    Het is aan te raden om je aanvraag duidelijk te motiveren opdat je netbeheerder de aanvraag zou aanvaarden (bv. wijziging huurder, wijziging gezinssamenstelling, vervanging ketel, installatie pelletkachel enz.)

Je wordt op de hoogte gebracht van de wijziging. Bovendien kun je je facturen en het bedrag van je voorschotfacturen raadplegen op my.lampiris.be

Verplichte meteropname buiten de jaarlijkse opnameperiode

Zonnepanelen

In Wallonië:
Na de installatie van zonnepanelen begin je je eigen energie te produceren. Je netbeheerder keurt je installatie dan goed en voert een meteropname uit. Deze opname wordt opgelegd door het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI). Dat annuleren of wijzigen is niet mogelijk. Het verbruik gekoppeld aan deze opname blijft dus verschuldigd. 

Verandering van meter

Er is ook een verplichte meteropname bij een verandering van meter, (de)activatie van een budgetmeter (in Wallonië) of plaatsing/verwijdering van een vermogensbegrenzer. 

Bezoek medewerker

Wanneer een medewerker van je netbeheerder langskomt, zal die een tussentijdse meteropname uitvoeren. Dat gebeurt ofwel op jouw vraag, ofwel omdat het al langer dan twee jaar geleden is dat je netbeheerder is langs geweest om je meter op te nemen.