Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe verander ik van meter?

Hoe verander ik van meter?

 

Je netbeheerder is niet alleen verantwoordelijk voor de opname van je meterstanden, maar ook voor alle fysieke meters. 

Verandering van meter

1.    Je dient een aanvraag tot wijziging in bij je netbeheerder.
2.    Je krijgt een prijsofferte.
3.    Je tekent de offerte voor akkoord en betaalt het overeengekomen bedrag aan je netbeheerder.
4.    Je netbeheerder neemt contact met je op om een datum vast te leggen voor de uitvoering van de werken.

Het is mogelijk dat je voor het bezoek van de medewerkers van de netbeheerder enkele voorbereidende werkzaamheden moet uitvoeren (bv. een sleuf graven, een nieuwe elektriciteitskast kopen enz.). Na deze voorbereidingen komt de netbeheerder je meter vervangen.
Bij een nieuwe installatie moet je je installatie eerst door een erkende instantie laten controleren voordat je de meter definitief in gebruik kunt nemen. Je moet een geldig contract hebben met een energieleverancier.
Tot slot stuurt de netbeheerder de nieuwe gegevens door naar je energieleverancier.
 

Wijziging van tellertype

  • Als je een tweevoudige meter hebt, kun je je netbeheerder vragen om over te schakelen naar een enkelvoudig tarief. Het is immers perfect mogelijk om met een tweevoudige meter een enkelvoudig tarief aan te vragen. In dat geval rekent je leverancier je een enkelvoudig tarief aan, zelfs al gebeurt de opname nog steeds via een tweevoudige meter.
  • Als je met een enkelvoudige meter naar een tweevoudig tarief wilt overschakelen, moet je van meter veranderen.

Je moet hiervoor een aanvraag indienen bij je netbeheerder. Er zijn kosten verbonden aan deze overschakeling, ook al wordt alles op afstand geregeld.
Je energieleverancier wordt dan op de hoogte gebracht van deze wijziging.