Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe verander ik van meter?

Hoe verander ik van meter?

 

Je netbeheerder is niet alleen verantwoordelijk voor de opname van je meterstanden, maar ook voor alle fysieke meters. Als je van meter wil veranderen, moet je dus contact opnemen met je netbeheerder.

 

Verandering van meter

 

Voor zo’n aanvraag is een interventie ter plaatse vereist. Je kan hiervoor de onderstaande stappen volgen:

  1. Dien een aansluitingsaanvraag in bij je netbeheerder. Hiervoor zijn foto's nodig en zal een technieker langskomen.
  2. Vervolgens krijg je een prijsofferte. Als je daarmee akkoord gaat, betaal je het overeengekomen bedrag aan je netbeheerder.
  3. je netbeheerder legt samen met jou een datum vast voor de uitvoering van de werken.
    Opmerking: soms zijn er voorbereidende werken nodig (op eigen kosten), bijvoorbeeld een greppel graven of een nieuwe elektriciteitskast plaatsen

  4. De werken worden uitgevoerd.
  5. Een erkende instantie controleert de meter voor die in gebruik wordt genomen.
  6. Je netbeheerder bezorgt je energieleverancier de nodige gegevens.

Als er al energie geleverd werd op je oude meter, krijg je een eindafrekening op basis van de meterstanden bij het afsluiten van je oude meter.

 

Verandering van metertype

 

Meters kunnen enkelvoudig of tweevoudig zijn. Je kunt verschillende aanvragen indienen bij je netbeheerder:

  • Overschakeling van tweevoudig naar enkelvoudig: in dat geval rekent je leverancier een enkelvoudig tarief aan, zelfs al gebeurt de opname nog via een tweevoudige meter. Dit type aanvraag kan - tegen betaling - op afstand geregeld worden.
  • Overschakeling van enkelvoudig naar tweevoudig: hiervoor heb je een andere meter nodig. Op welke manier zo'n andere meter geplaatst kan worden, lees je hierboven al.

Je energieleverancier wordt op de hoogte gebracht van deze wijziging.