Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe kan ik mijn budgetmeter deactiveren?

Hoe kan ik een budgetmeter laten verwijderen of deactiveren?

 

De aanvraag van een kaart om jouw budgetmeter te deactiveren verschilt naargelang de regio.
Het deactiveren van een budgetmeter is gratis.
In Wallonië zal jouw energieleverancier hiervoor zorgen, terwijl dit in Vlaanderen jouw sociale leverancier is, beheerd door jouw netbeheerder, die hiervoor zal instaan.

 
In Vlaanderen

 
In Vlaanderen moet je een contract ondertekenen bij een energieleverancier en mag je geen schulden meer hebben bij de sociale leverancier (beheerd door de netbeheerder). Een deactivering wordt dan rechtstreeks geregistreerd op de datum van verandering van leverancier/huisvesting en er wordt een deactiveringskaart gecreëerd.
Je ontvangt een deactiveringskaart van Fluvius, die je in de budgetmeter moet invoeren om de "budget"-functie te deactiveren.
Vanaf de aanvang van je contract stuurt jouw leverancier je maandelijks een voorschotfactuur, zelfs als je de deactiveringskaart nog niet in de budgetmeter hebt ingevoerd.


 In Wallonië

 
In alle gevallen kan jouw leverancier een aanvraag voor deactivering indienen bij jouw distributienetbeheerder.
RESA
De energieleverancier kan op jouw verzoek een aanvraag voor deactivering bij RESA indienen.
Om de aanvraag te kunnen doen, heeft de leverancier het volgende nodig:
•    Jouw meterstand
•    De datum van opmeting
Wanneer de aanvraag door jouw leverancier is ingediend, zal die met jou contact opnemen om jou te laten weten dat je naar rue Louvrex 95 mag komen om de deactiveringskaart(en) af te halen.
Omdat deze aanvraag op naam is, moet je jouw identiteitsbewijs voorleggen, ofwel een volmacht aan iemand geven, die een kopie van jouw identiteitsbewijs en een schriftelijke bevestiging van de volmacht moet voorleggen.
RESA stuurt de kaart niet naar jou thuis op.
Wanneer de budgetmeter gedeactiveerd is, moet je de kaart naar de netbeheerder RESA terugsturen.
Wanneer de aanvraag voor deactivering in het systeem van jouw netbeheerder geregistreerd is, worden de deactiveringsgegevens automatisch naar jouw leverancier verzonden. Je krijgt dus een afrekeningsfactuur en maandelijks een voorschotfactuur.
ORES
Jouw leverancier kan op jouw verzoek een aanvraag voor deactivering bij ORES indienen.
Wanneer de deactiveringskaart klaar is, zal jouw netbeheerder met jou contact opnemen zodat je de kaart kunt afhalen in het kantoor dat het dichtst bij jou in de buurt is.
Als je dat wenst, stelt ORES voor om de kaart op te sturen naar een adres van jouw keuze. Dit moet je vermelden bij jouw aanvraag voor deactivering.  
Wanneer de aanvraag voor deactivering in het systeem van jouw netbeheerder geregistreerd is, worden de deactiveringsgegevens automatisch naar jouw leverancier verzonden, zelfs als je niet meteen jouw budgetmeter deactiveert. Je krijgt dus een afrekeningsfactuur en maandelijks een voorschotfactuur.
Opgelet: wanneer de budgetmeter gedeactiveerd is, moet je de kaart naar de netbeheerder ORES terugsturen.
AIEG
Mijn leverancier kan op mijn verzoek een aanvraag voor deactivering bij AIEG indienen.
Wanneer de kaart klaar is, zal AIEG met jou contact opnemen en in functie van jouw geografische zone:
•    Moet je de kaart in een kantoor van AIEG gaan ophalen, ofwel
•    Krijg je een agent op bezoek die de budgetmeter komt deactiveren
Wanneer de aanvraag voor deactivering in het systeem van jouw netbeheerder geregistreerd is, worden de deactiveringsgegevens automatisch naar jouw leverancier verzonden.Je krijgt dus een afrekeningsfactuur en maandelijks een voorschotfactuur.
AIESH & Regie van Waver
Wanneer de kaart klaar is, komt een agent bij jou langs om de budgetmeter te deactiveren.
Wanneer de aanvraag voor deactivering in het systeem van jouw netbeheerder geregistreerd is, worden de deactiveringsgegevens automatisch naar jouw leverancier verzonden. Je krijgt dus een afrekeningsfactuur en maandelijks een voorschotfactuur.