Overslaan en naar de inhoud gaan

FAQ MIG6

Vragen en antwoorden over de administratie van jouw energiedossier

 

Kan ik zonder elektriciteit of gas vallen tijdens de transitie?

Neen. De overstap op het nieuwe datasysteem heeft geen impact op de levering van jouw energie. Jouw energielevering blijft gegarandeerd.

Kan ik in deze periode nog steeds klant worden bij Lampiris?

Je kan nog steeds klant worden bij Lampiris. De verwerking in de systemen achter de schermen kan wel iets langer duren. Het is mogelijk dat de vorige leverancier iets langer voorschotfacturen uitstuurt en je nog geen voorschotfactuur ontvangt van ons.

Wij zorgen ervoor dat je niet tweemaal wordt gefactureerd voor dezelfde verbruiksperiode. Dat regelen wij met jouw vorige leverancier zodra de marktsituatie is hersteld.

Kan ik in deze periode verhuizen?

Je kan tijdens deze periode zeker verhuizen. Vergeet wel het verhuisformulier, ondertekend door beide partijen, niet te gebruiken. De verwerking in de systemen achter de schermen kan wel langer duren. Het is hierdoor mogelijk dat het versturen van de eindafrekening na het opnemen van de meterstanden iets later gebeurt.

Kan ik mijn huidig energiecontract beëindigen in deze periode?

Dat is nog steeds mogelijk. De verwerking in de systemen achter de schermen kan langer duren waardoor de eindafrekening later wordt verstuurd. Bepaalde processen kunnen eveneens tijdelijk onbeschikbaar zijn tijdens de transitieperiode.

Mijn contract loopt ten einde tijdens de transitieperiode. Wordt dit automatisch vernieuwd?

Als je contract ten einde loopt, word je daar twee maand op voorhand van verwittigd. Je kan dan de nodige stappen nemen om te verlengen of een ander contract af te sluiten. Ook tijdens de transitieperiode blijft deze procedure doorlopen.

Kan ik een terugleveringscontract afsluiten in deze periode?

Je kan nog steeds terugleveringscontracten afsluiten. Het is dus nog steeds mogelijk om je overschot aan injectie (productie die je niet zelf gebruikt) van zonnepanelen op My.Lampiris.be, jouw persoonlijke klantenzone, verkopen. De verwerking in de systemen achterliggend kan wel langer duren. Bepaalde processen kunnen tijdelijk onbeschikbaar zijn door de transitieperiode.

Ik heb recht op een sociaal tarief. Kan ik in november – december op dit tarief overstappen?

Je kan nog steeds overstappen op een sociaal tarief. De verwerking in de systemen achterliggend kan langer duren. De verwerking van je aanvraag kan dus meer tijd in beslag nemen dan gewoonlijk.

Kunnen er meters geplaatst en/of geopend worden?

De overstap naar het nieuwe datasysteem heeft geen impact op de werking op het terrein. Het blijft mogelijk om nieuwe meters aan te sluiten, te vervangen en te (her)openen tijdens de overstap naar het nieuwe systeem.

Kan ik in deze periode nog steeds een aansluiting voor gas en/of elektriciteit aanvragen?

Tijdens de overgangsperiode worden alleen aanvragen met hoge prioriteit behandeld.

Kunnen er nog meters afgesloten worden?

De overstap naar het nieuwe datasysteem heeft geen impact op de werking op het terrein. Meters kunnen afgesloten worden tijdens de transitie. Het is wel mogelijk dat de eindafrekening later komt.

Worden mijn jaarlijkse meterstanden tijdens deze periode nog steeds opgenomen?

De meteropnames blijven gewoon doorlopen. De verwerking in de systemen achter de schermen kan wel langer duren. Hierdoor zal de jaarlijkse eindafrekening later toekomen dan je gewoon bent.

Worden mijn meterstanden nog steeds automatisch/maandelijks opgenomen tijdens deze periode?

De automatische en maandelijkse metingen worden ook in deze periode uitgevoerd. De verwerking in de systemen achter de schermen kan vertraging oplopen waardoor de facturatie mogelijks later gebeurt dan gewoonlijk.

Worden mijn meterstanden van mijn ‘groene meter’/green meter nog steeds opgenomen in deze periode? (Brussel)

De meterstanden van de ‘green meter’ in Brussel worden nog steeds opgenomen. Er is geen impact naar de berekening van groenestroomcertificaten.

Mijn meterstanden werden eerder foutief doorgegeven. Kan dit in de periode november-december nog gecorrigeerd worden?

Ja. Lampiris en de distributienetbeheerders blijven correcties en een juiste eindafrekening garanderen. De behandelingstermijnen zullen wel langer zijn dan gewoonlijk.

Kunnen budgetmeters (CAB/prepaid) en vermogensbegrenzers (LIMPU) gedeactiveerd worden tijdens de transitie?

Het desactiveren van de budgetmeters (CAB) (prepaid) en vermogensbegrenzers(LIMPU) zal verder worden uitgevoerd. De verwerking in de achterliggende systemen kan vertraging oplopen waardoor de facturering mogelijks later gebeurt.

Onze artikels over energie

Lees meer over de stijgende energieprijzen en wat je kan doen.

Alle artikels

Het dak van je woning als energiebron!

03 Nov. 2021

Bedankt dat jullie op 1 jaar tijd 221.775 ton CO2 bespaard hebben!

03 Nov. 2021

Alle artikels